Tajuk: Peratus
Standard pembelajaran
Murid boleh:
- menukar perpuluhan hingga 2 tempat perpuluhan kepada peratus dan sebaliknya
- menukar pecahan kepada peratus dan sebaliknya
- menyelesaikan masalah harian termasuk simpanan dan pelaburan yang melibatkan peratus
Peratus adalah antara topik yang agak mencabar bagi sesetengah murid. Soalan-soalan berkaitan peratus selalunya melibatkan permasalahan yang melibatkan aplikasi dalam kehidupan seharian.
Pentaksiran
Murid dapat:
- menyatakan istilah yang melibatkan peratus seperti simpanan dan pelaburan, kebaikan melakukan simpanan dan pelaburan
- menyelesaikan ayat matematik yang melibatkan peratus.
Pengurusan risiko dalam simpanan dan pelaburan, berjimat cermat, bijak mengurus dan kerjasama
Cadangan aktiviti tambahan:
Untuk memantapkan kefahaman murid dalam topik Peratus ini, terdapat beberapa aktiviti pengukuhan yang boleh diapplikasikan dalam sesi pembelajaran.
1) Minta murid menceritakan senario yang melibatkan wang simpanan.
Contohnya:
3) Murid diberi satu situasi seperti berikut:
Aminah diberi wang saku sebanyak RM5 sehari. RM3 daripadanya ia simpan, setiap hari Jumaat genap RM15, Aminah akan menyimpan wangnya dalam Bank Simpanan Nasional bertujuan untuk digunakan bagi menyambung pelajarannya di peringkat lebih tinggi.
Untuk memantapkan kefahaman murid dalam topik Peratus ini, terdapat beberapa aktiviti pengukuhan yang boleh diapplikasikan dalam sesi pembelajaran.
1) Minta murid menceritakan senario yang melibatkan wang simpanan.
Contohnya:
- Berapakah jumlah wang simpanan yang kamu telah kumpul?
- Apakah yang akan kamu lakukan dengan wang tersebut?
- Di manakah tempat yang sesuai untuk menyimpan wang tersebut?
2) Paparkan tayangan video tentang tabungan wang dan kemudian bersoal jawab dengan murid berkaitan tayangan video tersebut.
Contoh video: www.youtube.com/watch?v=hvMYpKggikg
Contoh video: www.youtube.com/watch?v=hvMYpKggikg
Aminah diberi wang saku sebanyak RM5 sehari. RM3 daripadanya ia simpan, setiap hari Jumaat genap RM15, Aminah akan menyimpan wangnya dalam Bank Simpanan Nasional bertujuan untuk digunakan bagi menyambung pelajarannya di peringkat lebih tinggi.
- Minta murid bincangkan situasi yang diberi, kemudian jelaskan maksud simpanan kepada murid.
- Jelaskan kepada murid kebaikan simpanan. Lebih terkawal dan mengajar kita berjimat cermat.
- Jelaskan juga kepada murid berkaitan dengan pelaburan yang mana kita menggunakan sebahagian wang kita untuk melabur dan terangkan pelaburan mempunyai risiko yang mana kadang-kadang boleh membawa kerugian.
Tq
ReplyDelete